教員情報

学部・学科文化創造学部 文化創造学科(Faculty of Cultural Development)
職種教授
氏名(カナ)ミオ カンジ
氏名(漢字)三尾 寛次(Mio Kanji)

研究分野(field of study)

教育経営
教育法規
学校経営改善

研究テーマ(Research theme)

学校目標を具現化する効率的な学校経営マネジメント論、教員の能力開発に資する教員養成の在り方

研究実績一覧(Research Publications)

論文・資料作品等(Papers Material works)

表題単・
共著
刊行概要(共著者名)関連授業科目
教育委員会の存続をかけた木田宏・岸信介の交渉ー木田宏オーラルヒストリーよりー

Study on the negotiations by Hiroshi Kida and Shinsuke Kishi for maintaining the Board of Education system - Hiroshi Kida's oral history -
共著

Co-author
岐阜女子大学木田宏教育資料研究誌2017 VOL.1 No.1,岐阜女子大学デジタルアーカイブ研究所テクニカルレポートVOL.2-1,平成29年,p19-24

Kida Hiroshi's Learning Materials Research,VOL.1No.1,2017
Gifu Women's University Digital Archive Research Institute TechnicalGifu Women's University Digital Archive Research Institute Technicalol,Vol.2-1,2017,pp.19-24
地方教育行政の組織及び運営に関する法律制定にあたり、その作業の中心的な役割を担った木田宏の業績を、教育委員会及び教育における地方自治の在り方に視点をおき、当時の自民党幹事長岸信介との交渉のオーラルヒストリーを通して明らかにした。(共著者:菊池真也)

The achievements of Hiroshi Kida, who played a central role in the enactment of "Act on the Organization and Operation of Local Educational Administration.", will be clarified through the oral history of negotiations with the then Secretary-General of the LDP, Nobusuke Kishi, from the perspective of the Board of Education and the state of local autonomy in education.
教育法規

Education Laws
教員の職務の必要性についての教育学部生による捉えに関する調査研究

Research on the recognition by students in the faculty of education about the need for teachers of duties
共著

Co-author
岐阜大学特別支援教育センター年報第23号,平成28年

The annual report of the Special Support Education Center,(23),2016
学校教育を担うことになる教育学部3年生144名を対象とした意識調査を行い、必要性が高いと捉えた教員の職務として「授業力の向上」「児童生徒の社会性の育成」「教育力の向上」「教育基盤の充実」の4因子を、必要性が低い教員の職務として「通常の授業以外の教育活動」「放課後・勤務時間外の業務」など5因子を明確にした。(共著者:坂本裕・鈴木祥隆)

We conducted an attitude survey of 144 third-year students in the Faculty of Education who are aiming to become teachers. As a result of the survey, the four factors of "improvement of teaching ability", "cultivation of sociality of children and students", "improvement of educational ability" and "enhancement of educational base" were clarified as the work of teachers with high necessity. Furthermore, "educational activities other than regular lessons" and "after-school / overtime work" were clarified as tasks that teachers do not need.
教育経営学

School Management
岐阜大学教職大学院修了生を対象とした学修成果の活用に関する調査報告

Reseach report on utilization of academic achievements of graduaters in the Gifu University Graduate School for the Teaching Profession
共著

Co-author
岐阜大学教育学部「教師教育研究」第12号,平成28年

Faculty of Education Gifu University Teacher education report(12),2016
岐阜大学教職大学院の修了生と勤務先所属長を対象とした質問紙調査を基に、修了後の学修成果の活用状況を分析し、教職大学院の在り方を検討した。学修の成果は教科指導や学校課題解決の取り組み等で活用が認められた。今後、現職教員においては学校経営改善への貢献、学部卒業者では実践力の向上を図る指導の充実が求められる。(共著者:吉村嘉文・平澤紀子・篠原清昭・石川英志他)

We analyzed the state of utilization of learning results from a questionnaire targeting graduates and heads of employment, regarding the ideal state of the graduate school for teaching profession. The results of the study were recognized in the subject guidance and efforts to solve school problems.
高等学校普通科におけるキャリア教育の推進と課題

Study of promotion and issues of career education in high school general courses
共著

Co-author
岐阜大学教育学部「教師教育研究」第12号,平成28年

Faculty of Education Gifu University Teacher education report(12),2016
課題が多いとされる普通科高等学校におけるキャリア教育を推進する際に求められる「育む能力」と「キャリア教育へのアプローチ方法」をキャリア教育の理念や学説を分析しながら整理し、進学者の多い普通科高等学校と就職者が多い普通科高等学校での実践分析し、課題を提起した。(共著者:菅井修)

The issues and directions for promoting career education in general course of the high schools were clarified in terms of "ability to be nurtured" and "methods of career education." Practical analysis was conducted at high schools with many applicants for university and high schools with many applicants for employment, and issues were raised.
教育経営学

School Management
岐阜県の現職教員を対象にした岐阜大学教職大学院への研修ニーズに関する調査報告

Reseach report on training needs for the Graduate School for the Teaching Profession for teachers in Gifu
共著

Co-author
岐阜大学教育学部 「教師教育研究」第11号,平成27年

Faculty of Education Gifu University Teacher education report(11),2015
岐阜県の現職教員を対象とした質問紙調査を基に、教職大学院への研修ニーズ分析し、今後の教職大学院の在り方について検討した。その結果、研修への関心には年代と校種が関与し、30歳代、40歳代と高等学校教員が多かった。また校務の多忙さや授業料の金額は研修希望の阻害要因として明らかになった。(共著者:平澤紀子・篠原清昭・伊藤正夫・石川英志・田村知子他)

Based on the questionnaire for teachers, we analyzed the training needs for the graduate school for teacher education and examined the future. As a result, the interest in training was related to age and school type, and there was a high need for teachers in their 30s and 40s and high school teachers. It became clear that the factors that hinder the training were the busyness of school affairs and the amount of tuition fees.
学校教育臨床実習による学校経営改善とスクールリーダーの資質開発の可能性

Study of school management improvement and qualification development of school leaders through graduate school education management practice

共著

Co-author
岐阜大学教育学部「教師教育研究」第11号,平成27年

Faculty of Education Gifu University Teacher education report(11),2015
教職大学院で履修する「学校教育臨床実習」について、現職教員の取り組む学校改善臨床実習のプログラムを研究開発し、事例研究を実施した。学校の抱える課題を取り上げ、学校における実習の中で大学と学校が協働して取り組んだ結果、現職教員の院生の学校経営能力の向上と学校課題の新たな改善に向けてのアプローチを明らかにした。(共著者:町野千恵子・大宮学・平澤紀子)

Regarding "educational training" at the graduate school of teaching profession, we researched and developed a training program that incumbent teachers work on. We conducted practical training on school issues and clarified the approach for improving teachers' school management ability and new issues.
教育経営学

School Management
教員の職務の必要性についての教員による捉えに関する調査研究

Research on teachers 'perceptions of teachers' job needs
共著

Co-author
岐阜大学教育学部「教師教育研究」第10号,平成26年

Faculty of Education Gifu University Teacher education report(10),2014
教員の職務の必要性についての捉えに関する調査研究の分析により、教員が必要性が高いと捉えた教員の職務は、児童生徒との教育活動を支える基盤となるものであり、教師が教育活動の高まりを志向する様子を明らかにした。一方、必要性が低いとされた職務は、必要性の高い職務の遂行を妨げる要因として意識されており、これらを過度の負担なく遂行したいという意識を明らかにした。(共著者:坂本裕・日比光治他)

Results and analysis of research studies on the job needs of teachers. The duties that teachers said were highly necessary were the basic duties that supported educational activities with children and students. It was revealed that students who want to become teachers are aiming to increase their educational activities. On the other hand, less-needed jobs were recognized as factors that hindered the performance of more-needed jobs. It became clear that they were conscious of wanting to carry out these without undue burden.
教育経営学

School Management
教育政策の立案過程と学校における実施と課題-岐阜県における連携型中高一貫教育を例にして-

Study on educational policy planning process and policy implementation in schools
-An example of integrated education in middle and high schools in Gifu Prefecture-
単著

Single author
岐阜大学教育学部「教師教育研究」第10号,平成26年

Faculty of Education Gifu University Teacher education report(10),2014
岐阜県における教育政策の立案過程を中高一貫教育の推進を例に取り、国の政策、県の政策との関連の中で分析した。また、実際の教育政策が教育現場で推進される様子を、連携型中高一貫教育を新たに導入した地域と学校を例にとりその特徴と課題を明らかにした。

The process of formulating education policy in Gifu Prefecture was analyzed in relation to national policy and prefectural policy, taking the promotion of integrated Junior high school and high school education as an example. The characteristics and issues of the promotion and issues of education policy were clarified by taking as an example the areas and schools that introduced integrated school education.
共同研究:教職大学院と教育委員会が連携した学校管理職養成研修プログラムの開発 文部科学省初等中等局平成27年度総合的な教師力向上のための調査研究事業,平成24年 学校管理職の力量、学校管理職養成研修のコンテンツ、研修システムについて明らかにした。

著書(Books)

表題単・共著刊行概要関連授業科目
世界の学校管理職養成-校長を養成する方法-

Training school managers around the world - How to train the principal -
共著

Co-author
ジダイ社,平成29年,p81-90 第4章-2 自治体と大学の学校管理職の養成 
「岐阜市と岐阜大学教職大学院が行った管理職養成講座の成果を検証し、学校管理職養成に必要なコンテンツ及び学校管理職の養成プログラムの方向性と可能性について提案した。」(編:篠原清昭平、共著者:澤紀子・田村知子)

We examined the results of the manager training course conducted by Gifu City and Gifu University Graduate School, and proposed the content necessary for manager training and the direction of the training program.
合理的配慮をつなぐ個別移行支援カルテ

Individual migration support chart with reasonable consideration
共著

Co-author
明治書院,平成29年4月,p66-69 第4章 中学校から高等学校への進学支援
1 中学校から高等学校への移行支援の基本的考え方
「障がいのある子どもの高等学校への進学に際して、中学校からの個別の教育支援計画及び個別の指導計画を引継ぎ高等学校での指導に生かすために、引継状況の現状と課題を分析し併せて引継を受ける高等学校側の意識を明らかにした。今後、高等学校における障がいのある生徒のみならず課題をかかえる生徒の指導に生かすためのシステム的な提案を行った。」(編:坂本裕)

When a child with a disability goes on to high school, the current situation and issues are analyzed in order to utilize the individual education support plan and guidance plan inherited from junior high school in the guidance of high school. At the same time, the consciousness of the high school side was clarified.
教育経営学

School Management
教員免許状更新講習テキスト 教職リニューアル 共著 ミネルヴァ書房,平成21年 第6講 教育改革の動向 第2節
「教育基本法の改正について、条文の逐条解説を旧教育基本法との対比しながら行った。また、改正教育基本法の改正の趣旨を生かす学校教育活動の在り方について分析し明らかにした。教員免許状更新講習に参加する岐阜県の教員に向けてのテキストとして作成。」(共著者:加藤寿志・名取康夫・高田大嗣)
教育法規

Education Laws
岐阜県教育史通史編各論一(社会教育) 単著 岐阜県教育委員会,平成17年,p661-678 第四節 新たな公共文化施設の誕生
第五節 地域の活性化の拠点整備-二一世紀の地域の文化施設-
「昭和60年代以降に新たに県で整備が進んだ文化施設について、設立の経緯、施設の目的と概要、文化事業の特色などについて通史的に整理した。なお、扱った文化施設は、岐阜県県民ふれあい会館、岐阜県県民文化ホール未来会館、岐阜県先端科学技術体験センター、飛騨・世界生活文化センター、セラミックパークMINOである。」"

テキスト(Text)

表題単・共著刊行概要関連授業科目
岐阜女子大学教員免許更新講習通信教育テキスト

Gifu Women's University Teacher's License Renewal Course Textbook (Correspondence education)
共著

Co-author
岐阜女子大学

Gifu Women's University
選択必須領域「教育課程の動向と学校教育の在り方を考える」
第4講 法令改正と審議会の動向から分かる学校の姿
第5講 家庭及び地域と連携・協力した学校教育の在り方を考える

Chapter "Thinking about trends in the curriculum and the ideal way of school education"
Lecture 4 "The appearance of the school as seen from the revision of laws and regulations and the trends of the council"
Lecture 5 "School education in collaboration with home and community"
教育経営学

Management of School Edeucation
単著

Single author

岐阜女子大学 2019年5月

Gifu Women's University
「教育経営学」のテキスト。はじめて教育活動の運営について学ぶ学生のために、教育活動の基本的な運営の考え方について解説した。

Textbook of "Management of School Education". For students who are learning about the management of educational activities for the first time, I explain the basic concept of management of educational activities.
教育経営学

School Management
教育法規研究

Study of Educational laws & regulations
単著

Single author
岐阜女子大学大学院文化創造学研究科
2019年3月

Gifu Women's University Graduate School of Cultural Development
大学院「教育法域研究」の教科書。学校で守らなければならない法規について、歴史と考え方を整理している。さらに、憲法、教育基本法を逐条解説し、ケーススタディーとして、いじめ防止対策推進法、児童虐待防止法の運用について解説している。

Textbook of graduate school lecture "Educational Regulations" It organizes the history and way of thinking about the regulations that must be complied with at school. Explains the relevant articles of the Constitution of Japan and the main articles of the Basic Act on Education from educational activities at school. As a case study, we explain the problem of bullying and child abuse from a legal perspective.
教育法規研究

Educational regulations research
学校管理職養成講習テキスト

The textbook of school manager training
単著

Single author
岐阜市学校管理職養成講習事業運営委員会(岐阜大学・岐阜市教育委員会) 第六章 学校評価
文部科学省平成27年度総合的な教師力向上のための調査研究「教職大学院と教育委員会が連携した学校管理職養成研究プログラムの開発」で実施した学校管理職養成講習のテキスト。学校評価について概説と管理職として留意すべき事項をまとめた。

Textbook for school manager training
We have summarized the outline of school evaluation and the points to be noted as a manager.
教育経営学

School Management

学会発表(Presentations)

表題発表概要関連授業科目
研究発表「スクールリーダーの資質開発に向けた現職派遣教員の学校教育臨床実習ー学校経営に資する実習の提案ー」 

Research presentation
"School management education practice at the graduate school for in-service teachers who develop the qualities of school leaders"

平成26年度日本教職大学院協会研究大会,平成26年12月6日 実践研究成果公開フォーラムでの発表
「教職大学院での「学校における実習」について、スクールリーダーとしての資質開発を目指した学校経営に貢献する実習の在り方と実践の実証的研究報告」

Presentation at the Education and Research Forum of the JAPTE
An empirical research report on the ideal and practical training that is useful for school management with the aim of developing qualifications as a school leader.

講演(Lecture)

表題発表概要関連授業科目
事業報告「教職大学院と教育委員会が連携した学校管理職養成研究プログラムの開発」 

岐阜大学シンポジウム「学校管理職養成の開発」,平成28年2月9日 学校管理職養成研修プログラムを受講した者の学習到達度評価と当事者評価を基に、学校管理職に必要な力量、養成目標、内容を明らかにした研修プログラムを報告
講演「高等学校教育の現状と今後の課題」 平成27年度新任校長研修講座,平成27年5月13日 学校経営をマネジメントするために必要な理論と技術をPDCAサイクルを活用する観点で、4月から学校経営に取り組む校長に解説した。 教育経営学

School Management
講演「高等学校改革の必要性とその取り組み
ー授業改革を学校全体の改善につなげるにはー」
平成26年度岐阜県高等学校国語教育研究会,平成26年8月20日 現在、教員はいろいろな場面で研修を受け授業改善の在り方を学んでいるが、その成果が学校全体の授業改善の取り組みにつながっていない。授業改善をボトムアップで学校全体で進めるための提案を行った。 教育経営学

School Management